Szkolenie swoich pracowników nie są prostą sprawą. Pracodawcy z jednej strony chcieliby mieć dobrze wykształconą kadrę, a z drugiej strony boją się, że jeśli kwalifikacje pracowników wzrosną, to wzrosną również ich wymagania i odejdą oni do innej firmy.
Jakie potrzeby szkoleniowe ma zespół?
Wybierając szkolenia dla pracowników, należy się zastanowić jakich narzędzi brakuje im do pracy, jakie umiejętności mogłyby podnieść jakość ich pracy. Jeżeli nie do końca jesteśmy przekonani co do tych wyborów, możemy zwyczajnie zapytać swoich pracowników. Z pewnością wiedzą czego potrzebują. Dla pracowników szkolenia to również szansa podniesienia kwalifikacji, a w rezultacie awansu, więc powinni pozytywnie reagować na tego typu możliwości.
Obowiązek szkoleń np. raz na rok
W niektórych firmach pracownicy sami znajdują sobie szkolenia i sami je sobie finansują lub dzielą koszty między siebie i pracodawcę. Pracodawca wymaga wtedy, aby pracownik przynajmniej raz w roku udał się na szkolenie, które podniesie jego kwalifikacje.
Lojalki
W przypadku kiedy pracodawca pokrywa koszt całego szkolenia, może wymagać podpisania tzw. lojalki, czyli umowy, w której pracownik zobowiąże się pracować w danej firmie przez pewien określony czas, a jeśli wcześniej zdecyduje odejść z pracy, będzie musiał zwrócić koszty szkolenia. W ten sposób firmy zabezpieczają się przed stratą wyszkolonego pracownika.
Nie cały zespół na to samo szkolenie
Przy organizowaniu szkoleń dla zespołu należy się zastanowić się, czy cały zespół powinien uczestniczyć w danym szkoleniu, czy rozdzielić pomiędzy osoby różne rodzaje kursów. Chodzi o to, żeby nie wysyłać na jedno szkolenie wszystkich pracowników, skoro tylko kilku z nich będzie wykorzystywać zdobytą wiedzę w pracy.
Szkolenia dla menadżerów i wiele innych
Podstawą wyboru i organizacji szkoleń jest rozmowa z pracownikami i plan kariery każdego z nich. Jeżeli np. chcemy, aby jeden z pracowników za jakiś czas objął funkcję menedżera, należy wysłać go na szkolenia dla menedżerów, a jeśli ktoś pracuje w dziale obsługi klienta, powinien być przeszkolony np. z ochrony danych osobowych. Zaproponujmy kurs o odpowiedniej tematyce. Jest ogrom firm, które proponują szkolenia dla menedżerów, szkolenia umiejętności interpersonalnych, administracyjne itp. Trzeba tylko zdecydować które szkolenie będzie odpowiednie i pożyteczne dla danego pracownika.